3 mei 2013

Appelkruimeltaart, yoghurttaart én Finse plaatkoek

Wat een dilemma. Je hebt net een geweldig, nieuw, recept gekregen, maar je wilt niemand teleurstellen. Toch alleen Finse plaatkoek bakken en de appeltaart laten zitten? Maar, de appeltaart heeft een trouwe schare fans. En wat dan met die nieuwe yoghurt die je graag wilt uitproberen.

Ik kon maar één uitweg verzinnen voor het luxeprobleem van welke taart er gemaakt zou gaan worden. Gewoon, alle drie maken.

Het recept voor de Finse Plaatkoek staat hieronder. De Yoghurttaart met mueslibodem heb ik niet gemaakt volgens het recept dat ik eerder heb bedacht. Deze keer heb ik heerlijke Turkse yoghurt gebruikt, gekocht bij de plaatselijke Turkse winkel. Het gaat om zogeheten 'süzme yoğurt '. Dat is dikke yoghurt die al wat is uitgelekt. Echt een aanwinst, en slagroom was door de volle romige smaak niet nodig. Nu de Albert Heijn gestopt is met het verkopen van de Franse yoghurt, is dit een geweldige vervanging voor de Fromage Frais, of was het nou Fromage blanc.... ik kan het nooit onthouden.

Maar goed, die al wat uitgelekte Turkse yoghurt heb ik nog verder laten uitlekken. Iets van anderhalve dag ofzo. Als bodem heb ik deze keer van die krokante muesli gebruikt waar stukjes aardbei door zit. Echt nodig was het niet, gewone muesli zonder die rare stukjes fruit had ook gekund. Bij de groenteboer drie dozen aardbeien gekocht. Drie?! Ja volledig overbodig. Eén was genoeg geweest, maar van de rest heb ik aardbeienjam gemaakt. Lekker!! Een handvol aardbeien heb ik in stukjes gesneden en voorzichtig door de uitgelekte yoghurt geroerd, samen met wat poedersuiker tot het naar mijn smaak zoet genoeg was, maar niet te zoet. Oja, ik was bang dat het niet stijf genoeg zou zijn, dus heb ik voor de aardbeien er door gingen wat agar-agar in een scheut slagroom opgelost, aan de kook gebracht en door de yoghurt gemengd met een mixer. Zonder had denk ik ook wel gekund.

Klein tussendoortje:
Agar-agar is een gelatine afkomstig uit algen. Het is dus plantaardig, en kan daarom gebruikt worden voor vegetariërs. Ik kom het nog niet zo veel tegen, maar het is wel hier en daar te koop. Zelf had ik nog een voorraadje dat ik de afgelopen zomer in een supermarkt in Frankrijk heb gekocht. In Nederland heb ik het in ieder geval bij de Makro gevonden, maar ik denk dat een toko het ook wel heeft, of biologische winkels.

De yoghurt met aardbeien heb ik over de meuslibodem verdeeld en de taart verder afgemaakt met plakjes aardbei, bestrooid met wat poedersuiker. Ik was erg tevreden met het eindresultaat. En zeg nou zelf, erg gaat toch niets boven verse aardbeien? Ze ruiken zo heerlijk.




Deze gekke aardbei zat er ook tussen. Volgens mij hebben we hier te maken met een duidelijk gevalletje 'aardbeesie'.


En dan, dé Appeltaart
Ook hier rommel ik meestal maar wat aan, maar de basis van het recept verandert niet. De geheime ingrediënten zijn in rum geweekte rozijnen, amandelspijs en amandelmeel.

Je hebt nodig:
Voor het deeg
300 gr. bloem
225 gr. boter
100 gr. witte basterdsuiker
snufje zout
1 losgeklopt ei.
extra bloem, amandelmeel, amandelspijs en basterdsuiker (sorry, gewichten niet bekend, het gaat hier om rommelen)

Voor de vulling:
100 gr. rozijnen
(stroh)rum
5 appels
4 eetlepels bruine basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker (of lekker merg van vanillestokje)
2 theelepels kaneel

(oven voorverwarmen op 200°C)
Als eerste de rozijnen laten wellen in de rum door ze in een pannetje op het vuur op te warmen en daarna rustig hun gang laten gaan. Ze drinken zich zat terwijl jij druk aan het werk bent. Maak het deeg door de bloem, suiker, zout en ei in een kom te doen, en leg het stuk boter er bij. Snijdt dat in kleine stukjes met twee messen en kneed er dan met de hand een deeg van. Zet dit afgedekt weg in de koelkast.

Schil de appels haal de klokhuizen eruit en snij de appelpartjes in kleine stukjes. Doe die in een kom en meng ze met de bruine suiker, kaneel en vanille(suiker). Als de rozijnen al lekker volgedronken zijn giet je ze af en meng je ze bij de appel.

Haal het deeg weer uit de koelkast. Gebruik ongeveer 2/3 voor de bodem en de rand, de rest gebruik je voor de afwerking. Smeer de taartvorm in met boter en bekleed die met het deeg, Vaak wordt er een verkruimelde beschuit op de bodem gestrooid, om het vocht uit de appels op te vangen. Jammer vind ik dat. Daarom strooi ik amandelmeel op de bodem. Tegen de randen van de taart plak ik stukjes amandelspijs. Ik gebruik hiervoor die spijs die je in de supermarkt koopt en hoort aan te lengen met ei. Daar ben ik te lui voor. Ik pluk stukjes zo van het blokje, druk die plat en plak ze tegen de rand. Ook gooi ik vaak nog wat kruimels op de bodem omdat dat zo lekker smaakt. Het hoeft allemaal niet netjes, als het maar overal zit. Nu kunnen de appels in de bakvorm.

Ik ben begonnen met het maken van appelkruimeltaart omdat ik het vervelend vind om de sliertjes deeg te rollen die je dan in een ruitvorm op de taart moet leggen. Wat een gedoe zeg. Daarom gebruik ik het deeg dat ik daarvoor achter heb gehouden om kruimels te maken. Hiervoor doe ik nog wat bloem en/of amandelmeel bij het deeg, en suiker. Dat frummel ik door elkaar en maak losse brokjes deeg. Als ik kleine klontjes heb gooi ik dat boven op de taart en zet het in de oven, net iets onder het midden. De kruimelbovenkant heeft de neiging om snel bruin te worden, en de rest van de taart moet ook kans krijgen om gaar te worden.

Eet smakelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten